Bądź bezpieczny w sieci

Cyberbezpieczeństwo dla Klientów Pru

Zasady cyberbezpieczeństwa dla Klientów Pru!

Korzystanie z Internetu, aplikacji i dokonywanie płatności bezgotówkowych stało się łatwe i powszechnie dostępne. Na co dzień nie zastanawiamy się jednak nad tym, że każda nasza aktywność w sieci pozostawia po sobie ślad. Są nim dane osobowe, które są dziś nową, cenną walutą, a jednocześnie celem dla cyberprzestępców.

Czy wiesz, że podanie danych karty płatniczej na fałszywej stronie może skończyć się utratą pieniędzy z konta, a kliknięcie w link pochodzący z nieznanego źródła, skutkować instalacją złośliwego oprogramowania śledzącego każdy Twój krok w Internecie?

Sprawdź jak nie dać się oszukać! Podstawowe zasady bezpieczeństwa w Internecie w kontaktach elektronicznych z Pru

Sprawdzaj adres strony www, z której korzystasz. W przypadku Pru są to:

  • serwis główny Prudential w Polsce https://pru.pl lub https://www.pru.pl
  • serwis dla Klientów Prudential w Polsce https://www.mojepru.pl lub https://mojepru.pl

Sprawdzaj certyfikaty zabezpieczeń

O bezpiecznym połączeniu świadczy widniejący na ekranie symbol kłódki, oznaczający nawiązanie połączenia szyfrowanego (adres zaczyna się wtedy od https a nie od http!). Przekreślona kłódka oznacza problemy. Widząc komunikat, że strona nie jest bezpieczna, nie wprowadzaj danych logowania i nie korzystaj z serwisu.

Korzystaj z oprogramowania antywirusowego

Pamiętaj o regularnych aktualizacjach oprogramowania na wszystkich urządzeniach, na których logujesz się do pru.pl i mojepru.pl.

  • korzystaj wyłącznie z zaufanych urządzeń, unikaj niezabezpieczonych sieci WiFi.
  • na wszystkich ważnych serwisach włącz 2FA – Dwuetapowe logowanie. To prosty sposób zabezpieczenia przed konsekwencjami wycieku hasła. Do serwisów, w których stosujesz 2FA powinny należeć: konta email, bankowość elektroniczna, konta wykorzystywane do pracy zarobkowej, konta na których przechowujesz ważne dokumenty, miejsca w których zapisany jest numer karty kredytowej.
  • uważaj na fałszywe SMS-y i e-maile.

Podstawowe zasady ostrożności

  • bądź czujny zanim klikniesz w linki w SMS-ach i e-mailach. Mogą prowadzić do fałszywych stron, na których oszuści przechwycą Twoje dane osobowe. Przestępcy często stosują skróty URL.
  • zwracaj uwagę na treść wiadomości. Nieskładna gramatyka, literówki, brak polskich znaków diakrytycznych to znaki alarmowe.
  • dokładnie sprawdzaj adres e-mail nadawcy wiadomości. W razie wątpliwości zadzwoń do swojego Konsultanta Pru lub skontaktuj się z Biurem Obsługi Klientów (e-mail: bok@prudential.pl, tel. 801 30 20 10).

Szyfruj przesyłane przez siebie dokumenty

Możesz to zrobić w formie zabezpieczonych hasłem plików (PDF, word, excel lub archiwum 7z). Hasło uzgodnij z odbiorcą, ale nie wysyłaj go wraz z zabezpieczonym dokumentem.

Wybór zawsze należy do Ciebie. Jeżeli nie chcesz przesyłać dokumentów elektronicznie, możesz skorzystać z najbliższego oddziału i załatwić sprawę osobiście lub dostarczyć dokumenty pocztą/kurierem.

Chroń swoje dane

Nie udostępniaj osobom trzecim danych do logowania. Nie przesyłaj ich za pośrednictwem mediów społecznościowych, SMS-ów i e-maili. Zawsze zachowuj szczególną ostrożność – zadbaj o silne hasła i zmieniaj je regularnie. Pozostań czujny na treść otrzymywanych komunikatów.

Pamiętaj, że Pru w komunikacji z Klientem nigdy:

  • nie prosi o podanie hasła dostępu.
  • nie prosi o instalację żadnego programu na telefonie komórkowym lub komputerze, aby w czymś Ci pomóc lub zabezpieczyć transakcję
  • nie prosi o podanie rodzaju systemu operacyjnego, wyłączenia antywirusa lub włączenia opcji: Zezwalaj na instalację aplikacji ze źródeł innych niż oficjalny sklep z aplikacjami
  • nie wysyła gróźb o wyłączeniu dostępu do usługi, jeśli użytkownik nie zaloguje się natychmiast.

Phishing

Pishing to jedna z metod najczęściej wykorzystywanych przez internetowych oszustów. Polega ona na podszywaniu się pod instytucje i podmioty, które darzymy zaufaniem, w celu wyłudzenia danych osobowych, haseł do kont bankowych i e-maila, a nawet dostępu do telefonu komórkowego.

Komunikaty wysyłane przez oszustów zwykle łudząco przypominają wiadomości, które zwykle otrzymujemy np. od banków. Warto być czujnym, gdy w ich treści pojawia się ponaglenie do natychmiastowego działania, prośba o instalację oprogramowania, podanie hasła, kodu PIN lub danych osobowych.

W takich wypadkach, o próbie phishingu, należy niezwłocznie poinformować instytucję, za jaką podawał się cyberprzestępca.

Czy reklamy w Internecie są bezpieczne?

Nie zawsze. Reklamy bywają wykorzystywane przez oszustów do skierowania użytkownika na fałszywe strony, które wyłudzają dane osobowe lub pieniądze. Nierzadko zdarza się, że podszywają się oni pod znane marki czy osoby publiczne. Jak się przed nimi chronić? Po kliknięciu w reklamę, zawsze sprawdzaj adres internetowy widoczny w pasku przeglądarki.